
Pravilo broj 1
Manje je više
Čist i jednostavan grafički dizajn daje jednu notu bezvremenosti. Uvijek pokušajte pojednostaviti vizual ostavljajući samo ključne elemente prilikom izrade grafičkih rješenja. Jedna od čestih boljki manje iskusnih grafičkih dizajnera je politipičnost – korištenje većeg broja različitih fontova i rezova.
Pokušajte ponavljati grafičke elemente u vizualu, a ne koristiti nekoliko različitih.
Kad kažem pojednostaviti vizual – ne mislim na potuni minimalizam, ali držati se jedne dimenzije pročišćenosti može jako podignuti vaše grafičko rješenje. Sve što koristite pri izradi nekog projekta mora imati smisao, mora postojati razlog zašto koristite određene elemente na određenim mjestima. Čak i ako iza toga ponekad stoji poduže objašnjavanje
Pravilo broj 2
Ne plašite se boje
Boja je sastavni dio naših života. Nebo je plavo, sunce je žuto, a trešnje su crvene. Boje nas asociraju, ostavljaju dojam, utječu na raspoloženje promatrača. Boja može naglašavati i odvajati cjeline. Obogaćuje vizual.
Osnova svakog grafičkog dizajna je crno-bijeli vizual. U velikoj večini grafičkih priprema koristit ćete do 3 boje, od kojih su dvije osnova – crna i bijela. Dobar vizual jednako dobro izgleda i u boji i kao crno-bijeli. Ukoliko koristite više boja, pogotovo na elementima koji se preklapaju – obavezno koristite komplementarne boje.
Pravilnom kolorizacijom vašeg grafičkog dizajna može se nekom prosječnom vizualu vrlo lako dati, ako ništa drugo, jedan oku ugodan efekt.
Pravilo broj 3
Tipografija naša svagdašnja
Odabir fontova je sastavni dio svakog grafičkog dizajna – osim ako ne radite isključivo s fotografijama. Tri fonta su sasvim dovoljna. Jedan za naslove, jedan za osnovni tekst i jedan za isticanje. Prilikom dizajniranja pokušajte procijeniti kakav dojam font koji koristite ostavlja na vas. Da li je ugodan za čitanje ili se borite sa raspoznavanjem pojedinih znakova? Zapitajte se da li je upravo to font koji se uklapa u cijelu priču.
Fontove nikad ne rastežite, pazite na kerning (razmak između znakova), kombinirajte serifne i neserifne fontove. Ako koristite 2-3 fonta, pazite da se ne “tuku” – neki fontovi jednostavno ne pašu jedan s drugim.
Pravilo broj 4
Stvarajte svoj “potpis”
Nemam ništa protiv kopiranja, pogotovo ako se radi o dobrom dizajnu. Smatram to sastavnim dijelom grafičkog dizajna. Ali – ako već kopirate ideju, dio vizuala ili kompletan dizajn – kopirajte isključivo od boljih.
Kažu da je u grafičkom dizajnu sve već viđeno i da se nema što novo izmisliti. Donekle je to istina, ali nisu viđene sve varijacije, nisu pokrivene sve ideje. Grafički dizajn je jako širok pojam i stvorit ćete nešto novo samo ako zaronite malo dublje u beskraj ideja.
Pravilo broj 5
Bjeline su vaši prijatelji
Prilikom izrade grafičkog vizuala nije nužno popuniti sav prostor. Bjelinu promatrajte kao svojevrsni grafički element. Ne kaže se uzalud da neki grafički vizual – “dobro diše”. Ostavljanjem bjelina dajete oku priliku da se veže za bitne elemente grafičkog rješenja, da pronađe ključne točke i fokusira na bitno.
Ako je vizual pretrpan elementima, naše oči se neće moći vezati za najbitnije segmente i vrlo vjerojatno takav vizual neće ostaviti željenu poruku.
Pravilo broj 6
Komunicirajte vizualno
Grafičkim dizajnom prenosimo poruku. Kombinacijom fotografija, bjelina, fontova, boja… općenito grafičkih elemenata – stvarate medij koji prenosi određenu poruku. Ona mora biti jasna i direktna. Ako se promatrač pita: “Što je ovime pisac htio reći?” – dizajn je promašen.
Dobrom pripremom (brainstorming) i poznavanjem materije koje pokriva vaš dizajn – napravili ste pola posla. Samo vam ostaje da promislite kako uklopiti zadane grafičke elemente u vizual da se što bolje prenese poruka ciljanoj publici.
Pokušajte razmišljati i izvan okvira, ne biti predirektan, ali niti obskuran. Uklopite grafičke elemente iznenađenja – koji se na prvi pogled možda ne uklapaju – potaknite promatrača na reakciju.
Pravilo broj 7
Simetrično je dosadno
Naše oko jako brzo primijeti simetriju, i isto tako mu jako brzo sve skupa dosadi. Istina je da je simetrično lijepo, urednije, smirenije, jednostavnije i na neki način – ljepše. Tako naš mozak percipira stvarnost. Ali je dosadno.
Tri su vrste simetrije u grafičkom dizajnu – refleksijska, rotacijska i translacijska. Ako ih koristite – koristite ih pažljivo – i s ciljanim efektom.
Asimetrijom budimo zainteresiranost, stvaramo različitost, potičemo mozak na aktivnost i lakše možemo provući poruku grafičkog vizuala.
Pravilo broj 8
Veličina je ipak bitna
Naglašavajte grafičke elemente dimenzioniranjem. Veća fotografija je bitnija, veći tekst nosi važniju poruku. Pogotovo pazite na dimenzioniranje prilikom izrade logotipa. Logotip mora jednako dobro izgledati u svim veličinama i svi elementi logotipa moraju biti vidljivi kada se smanje.
Oko iskusnog grafičkog dizajnera ima “osjećaj” kada neki grafički element treba biti veći ili manji.
Kroz iskustvo i vi ćete dobiti tu profesionalnu deformaciju.
Pravilo broj 9
Lakše malo s tim efektima
Gotovo svi današnji grafički programi (Photoshop, Illustrator, CorelDraw…) dolaze sa gomilom moćnih filtera i efekata koje možete koristiti prilikom izrade nekog grafičkog rješenja.
Ako se neki grafički element baš dobro ističe korištenjem efekta ili vam puno bolje izgleda kad ga provučete kroz neki filter – slobodno. Ali nemojte se zanijeti i pretrpati dizajn efektima.
Zapamtite – istina je uvijek jednostavna.
Pravilo broj 10
Organizirajte se
Priprema je pola posla. Skicirajte si rukom dizajn koji ćete raditi, uklopite sve elemente na crtež. Razmišljajte o budućem projektu, pokušajte ga vizualizirati. Informirajte se o sličnim postojećim projektima, napravite bolji dizajn od postojeće konkurencije.
Odredite si krajnji rok ukoliko nije već određen i držite ga se. Barem 15-20 minuta svakih sat vremena rada uzmite pauzu. Nemojte se preforsirati, dajte mozgu šansu da se malo odfokusira i bit ćete puno koncentriraniji. A i kreativniji.
Pravilo broj 11
Kršite pravila grafičkog dizajna
Ljudski mozak reagira na nepodudarnost, na propust, na nelogičnost. Naše oko će prije primijetiti grubu grešku na vizualu nego shvatiti poruku koju on šalje.
Pravila su da se krše, ne plašite se eksperimentirati. Tako nastaju trendovi.
10 zlatnih pravila grafičkog dizajna – © Optimum Dizajn